با سلام خدمت دوستان و همراهان همیشگی 

خب من این اواخر پروژه هایی بهم خورد که روی بحث دیتا ویژوالیزیشن یا همون مجسم سازی داده ها تمرکز داشتند منم تجربیاتی بدست اوردم که دوست دارم با شما در میون بگذارم .

کتابخانه های بسیاز زیادی برای این کار وجود داره اگر بخوایم خیلی سطح پایین کار کنیم که معمولا محدودیت زمانی پروژه اجازه همچین کاری رو نمیده چون در صورتی که بخواید این کار رو بکنید باید با اوپن جی ال یک کتابخانه برای این کار توسعه بدید و با اون کار کنید که تا وقتی دلیل محکمی برای استفاده نکردن از کتابخانه های دیگه نداشته باشیم کار مسخره ایه . 

خب در مرحله بعدی برای کارهای دیتا ویژوال کتابخانه هایی توسعه داده شده مثلا میتونم به دو موردی که تقریبا باهاشون کار کردم اشاره کنم یکی کیوت هست که کتابخانه هایی برای این کار توسعه داده مشکلی گه با کیوت بهش بر خوردم در مرحل اول این بود که کیوت برخلاف خیلی از قسمت هاش توی دیتا ویژوال نه داکیومنتش کمکی میکرد نه مثال های متعددی براش بود که در سطح پیشرفته کار شده باشه و نه آموزشی وجود داشت این شد که رفتم سمت vtk بعد آشنایی با وی تی کی تازه پی به عظمتش بردم و پروژه های بزرگی در سطول مختلف دیدم که باهاش توسعه داده شده بودند و برای توسعه انتخابش کردم . نقطه قوت وی تی کی داکیومنت نسبتا خوب و از اون مهم تر مثال های متعدد در همه موارد از ریز و درشت هست که باعث میشه اگر حتی کاری توی vtk قابل انجام نیست بتونی با روش های دیگه این کار رو به انجام برسونی و با توجه به کاربرد بالاش توی برنمه های این حوزه کمتر مشکلی رو میشه پیدا کرد که با اولین سرچ به نتیجه نرسی من که از کار کردن با vtk لذت بردم تنها موردی که یکم ممکنه اوایل کار اذیتتون بکنه ساختار های خیلی خیلی در هم پیچیدش هست که با گذشت زمان کم کم به یک درک کلی ازش میرسید و فکر میکنم که موضوعی هست که کمتر کسی توی ایران روش تمرکز کرده حد اقل من کسی رو نتونستم پیدا کنم که تمرکز کرده باشه برای انجام اینطور کارها وقتی خودم به یک دید کلی رسیدم میخواستم آموزش ازش تهیه کنم ولی بعدها سر آموزش دادن به یک بنبست منطقی رسیدم که به نظرم بهتره آموزش این مباحث تخصصی به صورتی عمومی و رایگان منتشر نشه ولی تنها چیزی که الان توی ذهنم هست ولی نمیتونم اطمینان صد درصد بدم اینه که میخوام انشالله اگر خدا بخواد و عمری باشه یه سری پروژه نسبتا متوسط باهاش بنویسم و توی گیتهابم منتشر کنم در انتها دوست دارم چند تا لینک مفید از مواردی که معرفی کردم براتون بذارم امیدوارم به دردتون بخوره اهان راستی یک کتابخانه دیگه هست تحت عنوان pcl که بر پایه vtk نوشته شده و مختص کار با پوینت کلاد هست که برای سه بعدی سازی و شبیه سازی اشیا معمولا به کار میره . خب این یه سری توضیحات کلی چند تا لینک معرفی میکنم برای دوستانی که میخواند یاد بگیرند 

 

لینک vtk

 

سایت مثال های vtk

 

pcl

 

مثال های pcl

 

در پایان امیدوارم براتون مفید باشه و بتونید ازش استفاده کنید اگرم سوالی در این زمینه ها داشتید من در خدمتم چون من توی pcl هم تجربه دارم و توی یک پروژه دارم ازش استفاده میکنم . پیدا کردنم هم زیاد سخت نیست اگر هم ببینم زیاد دوستان علاقه دارند یک گروه توی تلگرام درست میکنم برای رفع اشکال همه چیز بستگی به شما داره .

 

موفق باشید