دوستان حالا اموزش صورت جدی ب خودش میگیره ( نترسید بابا شوخی کردم )
خب دوستان به ابزار هایی مثل دکمه لیبل و اینها که توی برنامه استفاده میشه میگیم (widget) ولی من همون ابزار میگم چون راحت ترم هی نمیخواد زبان کیبورد رو عوض کنم اولین مورد که میخوام معرفی کنم همون دکمه هست خب بذارید اول یه حالت کلی برای تمام ابزار ها بگم اما اول بذارید یه دکمه بسازم و روی اون توضیح بدم

myButton = Button(root,text = ' show ')
خب همینطور که میبینید اسم این ابزار رو گذاشتم mybutton و بعد اونو مساوی قرار دادم با اون تابع روبروش که اسمش هست باتن ( با بی بزرگ ) اولین ورودیش چیزیه که قراره روش ایجاد بشه بهش میگند parent  که اینجا همون روت هست یعنی پنجره اصلی و بعد نوشتم
text = 'show'
اینطوری تکست اونو مساوی کلمه show قرار دادم خب اگر اینو به برنامتون اضافه کنید و اجراش کنید میبینید هیچ اتفاقی روی فرم نیوفتاده چون ما این دکمه رو ایجاد کردم ولی نمایشش ندادیم برای نماشی دادن فعلا از تابع pack استفاده میکنیم و بعدا در مورد انواع نماشی روی صفحه توضیح میدم و یه نکته دیگه این که میتونید این تابع رو دو جور به کار ببرید یکی همونطوری که بهتون نشون دادم توی مثال هلو ورلد میتونید به محض ساختن ابزار اونو نمایش بدید و راه دوم اینیه که توی قطعه کد زیر میبینید
from tkinter import *
root=Tk()
myButton = Button(root,text = ' show ')
myButton.pack()

root.mainloop()
 شماها سعی کیند همیشه از روش دوم استفاده کنید چون اگر از روش اول استفاده کنید بعدا برای تنظیم خصوصیات ابزارتون به مشکل میخورید خب حالا شما یه کلید توی صفحتون دارید که با کلیک کردن روش هیچ کاری انجام نمیشه حالا برای این که کلیدمون یه کاری انجام بده باید یه تابع براش تعریف کنیم تعریف تابع مثل تابع معمولی هست کد زیر رو ببینید تا دقیق بفهمید چطور میشه تابع تعریف کرد و ازش استفاده کرد
from tkinter import *

root=Tk()

def buttoncallback():
  print('hello')

myButton = Button(root,text = ' show ',command=buttoncallback)
myButton.pack()

myButton.pack()

خب هیمنطور که میبینید با اجرای این کد دیگه وقتی روی دکمتون کلیک میکنید توی شل براتون عبارت hello چاپ میشه شما میتونید بجای این پرینت هر کدی که بخواید بنویسید و اجرا کنید فقط یادتون باشه باید command رو برابر نام تابع بدون پرانتز جلوش قرار بدیم
خب شما میتویند با تابع config خصوصیات این ابزار و همه ی ابزار ها رو تغییر بدید مثلا برای تغییر تکست اولیه میتویند اینطوری عمل کنید
myButton.config(text= ' ok go')
خب اینجا به گفتن دوتا خصوصیت دیگه از دکمه بسنده میکنم یکی رنگ پس زمینست یکی رنگ متن که به تر تیب با bg و fg معلوم میشند البته میتونید کاملش رو هم بنویسید یعنی background و foreground ولی استفاده از مخفف ها راحت تره
حالا خود دانید و یه نکته این که میشه رنگ رو اسمش رو نوشت در مورد رنگ های معروف مثلا ابی و قرمز و یا میشه کد هگزادسیمالشونو جبوی یه هشتک نوشت و باید به صورت استرینگ بنویسید من پس زمینه دکمه رو قرمز میکنم با اسم و رنگ متنش رو با عدد هگزا دسیمان ابی میکنم دقت کنید

خب این از دکمه البته کامل نگفتمش خیلی چیزای دیگه داره که میتونید بخونید توی داکیومنتیشن پایتون در صورت نیاز من به همین حد بسنده میکنم