بهترین‌های راه یاد گیری کتاب یا ویدئو یا جستجو ؟

تقریبا از وقتی رفتم دانشگاه شروع شد یعنی حدودا سال 1393 بود که شروع کردم به یادگیری و خود آموزی چیزای زیادی یاد گرفتم و روش‌های مختلفی رو امتحان کردم از بعضی ها نتیجه گرفتم و از بعضی ها نه و بعضی ها هم غیر مستقیم روم اثر گذاشتند.

اوایل با کتاب فارسی شروع کردم و خیلی زود تموم کردم یعنی حتی یه کتاب فارسی رو هم در زمینه تخصصی کامل نخوندم اواسطش بود که فهمیدم اونطور که باید توضیح نداده بعد کم کم به ویدئو رو بردم نتایج خوبی هم داشت البته حوزه یادگیریم هم یک مقدار آبکی تر شده بود یعنی اون کتاب اول آموزش سی پلاس پلاس بود بعد با کمی جستجو و کد زدن تکمیل کردم آموزشم رو و بعد وقتی رفتم سراغ ویدئو که دیگه میخواستم پایتون یاد بگیرم و نتیجه خوبی هم داشت سریع شروع کردم و یاد گرفتم و باز دست به کد شدم و با جستجو چاله چوله ها رو پر کردم روند پیشرفتم هم سریع بود چون هر مشکلی رو میدیدم سریع در موردش جستجو میکردم و به نتیجه میریدم و سعی میکردم برای بقیه هم منتشر کنم یادمه یه گروه تلگرام بود با حدود 500 نفر اعضا که مشکلات تقریبا همشون رو من سعی میکردم حل کنم برای خودم که خیلی خوب بود چون زیاد بودند افرادی که توی پروژشون به مشکل خوردند و وقتی من مشکلاتشون رو حل میکردم باعث میشد خودم هم یاد بگیرم توی پروژه های واقعی چه مشکلاتی هست و پیشرفتم رو هم جهت میداد یعنی چیزای پر کاربرد رو یاد میگرفتم بجای این که بشینم کلی چیز یاد بگیرم که ممکنه یکیشون به کارم بیاد.

اما قضیه یکم فرق میکرد وقتی سراغ یاد گیری چیزی میرفتم که خودش جهت داشت مثلا وقتی داشتم وب نویسی با فریمورک لاراول رو یاد میگرفتم چون هیچ ایده ای نداشتم که نیازم توی نوشتن وب چی هست از روی داکیومنت و آموزش خودش پیش میرفتم و این باعث میشد قدم به قدم چیزایی که میخوام رو یاد بگیرم و پیش برم و چون همشون در جهت تکمیل پروژه بود همشون کاربردی بودند ویدئو هایی که بودند هم خیلی خوب و کاربردی بودند تی این زمینه ولی خب من ترجیه میدم از روی یه داکیومنت تمیز و شسته و رفته برم جلو تا این که بیام ویدئ>یی نگاه کنم که یکی توی اون ویدئو همین داکیومنت رو برام خونده خلاصش این که خیلی توی این زمینه فرقی نمیکنه با هرکدوم میشه پیش رفت فقط بدی ویدئو اینه که نمیشه جستجو کرد توش ولی داکیومنت رو میهش جستجو کرد و بدون خوندن همش یه تیکه ای که ازش ومیخوای رو بیرون بکشی.

کم کم به استفاده ترکیبی رسیدم ولی ترجیحم این بود که اول اگر مثالی از انجام کار هست ببینم و بعد اگر آموزش متنی هست و بعدش اگر داکیومنتی هست و اگر از اینها جواب نمیگرفتم میرفتم سراغ ویدئو اما کتاب جزو گزینه‌هام نبود تا این که خیلی گذشت و دیگه دانش سطح پایینم تکمیل شد دیگه مشکلاتم هم بزرگ تر بود هم مفهومی تر حس میکردم بلدم همه کاری بکنم ولی نمیدونم دقیقا داره چطوری کار میکنه یعنی کاری که میخواستم رو میکردم و اگر کسی ازم میپرسید که مثلا توی فلان قسمت که از این گزینه استفاده کردی چه گیزنه های دیگه ای هست و این گزینه با بقیه فرقش چیه ؟ میشد گفت جواب نداشتم خلاصه با کتاب Designing Data-Intensive Applications‌ شرو ع کردم و وقتی خوندمش دیدم واقعا وقتی یه چیزی رو از روی یه کتاب خوب یاد میگیری عمق فهم قضیه خیلی بیشتر از اینه که با جستجو پیش بری و یا از روی ویدئو پیش بری در واقع کتاب رو برای حل مشکلی نخوندم چون فکر میکردم مشکلی ندارم ولی وقتی خوندمش کلی از مشکلاتی که توی ذهنم داشتم حل شد و کلی مشکل از بقیه رو هم حل کردم بعد یکی از دوستان ارائه‌ای داد در مورد داکر توی شرکت برام جالب بود یه چیزایی ازش میدنستم ولی اینقدر مفصل توضیح داده نشده بود برام به نظرم جالب اومد نشستم یه سری مقالات خوندم که توی ویرگول نوشته شده بود از مایکروسرویس که یکی از جایگاه های اصلی استفاده از داکر هست :

مجموعه مقالات میکروسرویس‌ها:

  1. قسمت اول میکروسرویس‌ها: آشنایی با میکروسرویس‌ها
  2. قسمت دوم میکروسرویس‌ها: آشنایی با API Gateway
  3. قسمت سوم میکروسرویس‌ها: ارتباط بین سرویس‌ها
  4. قسمت چهارم میکروسرویس‌ها: تکنولوژی‌های ارتباطی
  5. قسمت پنجم میکروسرویس‌ها: آشنایی با Service Discovery
  6. قسمت ششم میکروسرویس‌ها: مدیریت داده‌ها در میکروسرویس‌ها
  7. قسمت هفتم میکروسرویس‌ها: آشنایی با روش‌های انتشار

کلیت موضوع رو برام روشن کرد ولی میدونستم که برای پیاده سازی اگر بخوام درست پیش برم باید عمیق بفهممش شروع کردم از RESTFul API کتاب خوندن جالبه که همیشه میدیدم همه ادعا میکنند که رستفول کاری نداره و خیلی سادست ولی کتابی که براش دانلود کردم به اسم RESTful Web APIs حدود 400 صفحه هست اوایل وسوسه شدم که نخونمش و با همین مطالب جسته و گریخته توی وب پیش برم ولی چند صفحه مقدمه رو که خوندم نظرم عوض شد در واقع کتاب‌های الان البته تا جایی که من دیدم نیومده به صورت آکادمیک یه چیزی رو درس بده بلکه یکی که توی حوزه مشخص شده حسابی کار کرده و با تمام مشکلات از ریز و درشت آشنا هست میاد کتاب رو مینویسه و توی نوشتن هم از دوستان و همکارانش که بزرگان اون زمینه هستند کمک میگیره و راه حل‌های هم علمی و هم قابل پیاده سازی ارائه میده که خودشون ازش جواب گرفتند. البته لازم به ذکره که کلا در مورد کتاب‌های زبان اصلی صحبت میکنم توی ایران دوستانی دارم که کتاب نوشتند صرفا شبیه داکیومنت‌های سایت اصلی هست که مثال دارند و روند اصلی نداره کتابشون میشه ازش به عنوان داکیومنت یا رفرنس استفاده کرد.

نتیجه این که خوندن مطلب از وب و نگاه کردن ویدئو یکی دو ساعته در مورد یه مطلب میتونه به شما دید بده که اون موضوع چیه و یا به کارتون میاد یا نه ولی اگر بخواید واقعا به اون زمینه ورود کنید قطعا بهتره یک یا چند کتاب خوب در مورد موضوع بخونید و توش عمیق بشید چون کتاب خوب نتیجه تجربه چندین ساله کسانی هست که توی این زمینه کار کردند و چه بهتر که اشتباهات چند ساله دیگران رو تکرار نکنیم.

امیدوارم مفید بوده باشه یا حق.