تولید کننده آموزش و محصولات مبتنی بر برنامه نویسی مدرن

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

هزار و یک نکته در سی پلاس پلاس نکته چهارم ( چرا نباید از Singleton استفاده کنیم ؟)

در سری پست‌های الگوی طراحی الگوی Singleton را به شما معرفی کردم ولی در این پست قصد دارم دلایلی برای استفاده نکردن از این الگوی طراحی را توضیح دهم .

  1. آنها معمولا به عنوان شی گلوبال در نظر گرفته می‌شوند. بدی انها این است که وابستگی‌های کد را بجای افشا کردن در اینترفیس در کد مخفی می‌کنند. گلوبال کردن یک شی برای ارسال نکردن آن به اطراف یک بوی بد کد است .
  2. آن‌ها اصل مسئولیت واحد را زیر پا می‌گذارند. چون علاوه بر کار اصلی خود ساخت خود و مدیریت چرخه حیاط خود را نیز در دست دارند.
  3. آنها به شدت Coupling را بالا می‌برند و این باعث سختی تست آنها می‌شود.
  4. آنها طول عمر نرم‌افزار را در اختیار دارند و این برای یونیت تست که باید یک وضعیت به طور کامل خاتمه پیدا کند یک مشکل اساسی است چون باید هر واحد تست کاملا جدا از واحد‌های دیگر باشد. به همین دلیل برای یونیت تست به هیچ وجه نباید از سینگلتون استفاده کرد.

نظر شما در این مورد چیست ؟

۱۸ شهریور ۹۷ ، ۰۰:۰۰ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
بهنام صباغی

هزار و یک نکته در سی پلاس پلاس نکته سوم (کلمه کلیدی noreturn)

کلمه کلیدی noreturn برای مشخص کردن این نکته که تابع مقداری به صدا زننده باز نمیگرداند استفاده می‌شود. دقت کنید باز نگرداندن مقدار با برگرداندن مقدار void تفاوت دارد. این کلمه کلیدی برای توابعی که هیچ مقداری به صدا زننده فراخوانی نمی‌کنند استفاده می‌شود. ( مانند توابعی که برنامه را می‌بندند یا توابعی که حاوی حلقه بینهایت هستند یا توابعی که throw exceptions می‌کنند.

استفاده از این کلمه کلیدی به کامپایلر کمک می‌کند تا بهینه‌سازی هایی را انجام دهد و همینطور هشدارهای بهتری تولید کند.برای مثال اگر تابع f مقداری بازگشت ندهد و از کلمه کلیدی noreturn استفاده کنید کامپایلر میتواند در کد

f();

g();

به شما در مورد اجرا نشدن تابع g هشدار دهد و همینطور کامپایلر متوجه می‌شود که نباید برای فراموش کردن استفاده از کلمه کلیدی return برای بازگشت دادن مقدار هشداری بدهد.

مثال استفاده :

 

۰۹ شهریور ۹۷ ، ۱۲:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهنام صباغی

بررسی پرفورمنس ایتم سفارشی برای QML

با سلام در این پست قصد دارم توضیحی در مورد QtQuick Custom Item Performance بدم و بعد نقدی بر روش استفاده از ساخت ایتم از سی پلاس پلاس برای کیو ام ال داشته باشم .

در این پست توضیح داده که اگر بخوایم یک ایتم کاستوم بکشیم سه راه پیش رو داریم و بعد به روش های زیر اشاره کرده :

  1. کشیدن با استفاده از اوپن جی ال و QQuickItem ( یا استفاده از یک ایتم داخلی )

  2. کشیدن با استفاده از QPainter و QQuickPaintedItem

  3. کشیدن با canvas

ادامه مطلب...
۰۱ شهریور ۹۷ ، ۰۱:۳۳ ۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
بهنام صباغی