از عناوین داغ سال 2017 میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. هوش مصنوعی(AI)
  2. بلاک‌چین (Blockchain)
  3. رمزنگاری (Cryptography)
  4. اینترنت‌اشیا (IoT)
  5. واقعیت افزوده ، مجازی ، ترکیبی (AR,VR , Mixed Reality)
  6. دیگر حوزه‌های فناوری (کامپیوتر های کوانتومی وDNA )

هوش مصنوعی

سال 2017 سالی پربار برای هوش مصنوعی بود که در آن کاربردهای هوش مصنوعی هرچه بیشتر به محیط کار و صنعت وارد شد و پیشرفت های شگرفی در این حوزه شکل گرفت ولی با این وجود یکی از پرکار ترین حوزه‌های فناوری و صد البته دوست داشتنی ترین حوزه های فناوری تلقی می‌شود و هنوز امکان ورود به حوزه های بیشتری را داراست و برای کار جدید و خلاقانه به بن‌بست نرسیده است .

 

بلاک چین

در سال 2017 به لطف فرزند خلف بلاک چین یعنی بیت کوین این شاخه از فناوری مورد توجه بیشتری قرار گرفت . و اما ماهیت اصلی این شاخه هنوز برای بسیاری مجهول است که امید است در سال پیش رو در بسیاری از شاخه های فناوری جای باز کرده و مورد استفاده قرار گیرد . البته نگرانی هایی در مورد استفاده گسترده از این فناوری که موجب بوجود امدن اینترنت جزیره ای و از بین رفتن دسترسی یکپارچه به اطلاعات وجود دارد ولی با این همه نمی‌توان جلوی استفاده از فناوری را گرفت و با آن مقابله کرد. برخی معتقدند که بلاک چین در آینده نزدیک میتواند گره از کار استارتاپ ها باز کند .

 

رمزنگاری

این حوزه از فناوری در سالهای اخیر به تکامل نسبی رسیده بود و روش های رمز نگاری پر قدرتی توسعه داده شده بودند که استفاده از چند مورد از آنها به صورت ترکیبی میتوانست تا حدود خوبی مشکلات را از بین ببرد ولی با توجه به نزدیک تر شدن کامپیوتر های کوانتومی به واقعیتی عمومی و تلاشهای اینتل برای عرضه عمومی کامپیوتر های کوانتومی و صد البته قدرت بسیار بالای این کامپیوتر ها روش های قدیمی رمزنگاری دیگر کاربرد گسترده خود در این حوزه را از دست خواهند داد و ابر قدرت های نظامی دنیا مانند چین و آمریکا هزینه های گزافی برای ابداع روشی از رمز نگاری که بتواند در مقابل توان پردازشی کامپیوتر های کوانتومی مقابله کند انجام داده‌اند . و فعالان این حوزه معتقدند که اگر کسی بتواند روش مناسبی را ابداع کند یکی از ثروتمند ترین و مورد احترام ترین افراد این حوزه خواهد شد که البته دور از ذهن هم نیست .

 

اینترنت اشیا

کمتر کسی را میتوان یافت که از رخنه هرچه بیشتر روز به روز این شاخه از فناوری در زندگی را ندیده باشد و استفاده و توسعه گسترده این حوزه را به یکی از محبوب ترین حوزه های فناوری بدل کرد که هنوز جای کار بسیاری بخصوص در کشور ما دارد . در واقع این حوزه به دو دلیل مورد توجه قرار میگیرد اول استفاده عادی و معمول از این شاخه که در حال توسعه روزافزون است و مورد دوم تامین امنیت این فناوریست که با توجه به صعف سخت افزاری گره های اینترنت اشیا و اتصال آنها به شبکه جهانی زمینه برای سوء استفاده از این فناوری را فراهم می‌کند مخصوصا در کشور ما که شرکت امنیتی بزرگ روسی ، کسپراسکای، در مورد استفاده گسترده از اینترنت اشیا و امنیت فوق العاده پایین پیاده سازی فنی آن هشدار داده است . در حال حاضر گسترش و امنیت دو موضوع اصلی در این حوزه میباشند که با کار کردن روی آنها میتوان به موفقیت های بزرگی دست یافت .

 

واقعیت افزوده ، مجازی ، ترکیبی

این هوزه نیز به شدت در حال توسعه است و تمام تلاش فعالان حوزه های بازی سازی و شبیه سازی را به خود حذب کرده تا بتواند سهم خود را از بازار بزرگ فناوری پیدا کند . تا به امروز اما اندک کاربرد های واقعی پیدا کرده ولی تمامی تحلیل گران آینده روشنی را برای آن متصور هستند .

 

 

دیگر حوزه های فناوری

در مورد دیگر حوزه های رو به رشد فناوری میتوان گفت این حوزه ها به شدت در حال رشد هستند ولی در آینده نزدیک به استفاده عمومی نخواهند رسید ولی اگر از امروز برای آن انرژی گذاشته شود مطمئنا در آینده نزدیک موفقیت های بسیاری را شاهد خواهیم بود از دیگر حوزه های داغ فناوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کامپیوتر های کوانتومی
  • کامپیوتر های دی ان ای

و اما در پایان کمی بپردازیم به حوزه های نه چندان موفق یا مستقل فناوری مانند گجت های پوشیدنی که با هیاهوی بسیار وارد دنیای فناوری شدند ولی بعد از این که مشخص شد در واقع انقدر که برای تبلیغات آن هزینه شد سودآور نیستند در یک بازه مورد قهر عمومی قرار گرفتند و باز به دنیای فناوری باز گشتند ولی اینبار با هیاهوی کمتر و به عنوان یک فناوری مکمل نه مستقل و روند رشد کند خود را در پیش گرفتند .