با سلام

بهنام صباغی هستم

در خدمتتونم با جلسه ی چهارم اموزش مقدماتی پایتون

توی این جلسه میخواسم در مرود عملگر های منطقی براتون صحبت کنم این عملگرها توی پایتون به شکل زیر هستند

((& , and) , ( | , or ), ( is , ==) , <= ,>= , (is not , !=))

حالا یکی یکی توضیح میدم اول بدونید دستور هایی که توی پرانتز کوچیک هستند دو به دو خیلی شباهت دارند و تفاوت هایی هم دارند مثلا من

is و ==

رو توضیح میدم این عکس رو ببینید


اموزش پایتون


میبینید == برای زمانیه که دوتا شیء مقادیر یکسان داشته باشند ولی

is

برای زمانیه که دوتا شیء دقیقا یکی باشند

در مورد شیء بعدا توی بحث کلاسها توضیح میدم اینجا فقط گفتم که بحث ناقص نمونه

در مورد تفاوت های بقیشون هم خودتون یه سرچ بزنید چون من نمیخوام همه چیز رو حاضر اماده بهتون بدم تا خودتون هم تلاش بکنید

خب حالا در مورد حلقه ها میگم براتون اول مفهوم حلقه رو میگم بعد یکی یکی حلقه ها رو توضیح میدم برای این که بفهمید حلقه کارش دقیقا چیه تمرین زیر رو انجام بدید

یک لیست برای هر عنصر چاپ کنید سلام بازیکن مثلا من برای عنصر دوم این کار رو انجام میدم و شما برای تمام عنصر این کار رو انجام بدید من فرض میکنم اسم لیستتون

MyList

هست پس مینویسم

print('hello player'+str(MyList[1]))

خب همون طور که دیدید این کار خیلی سخته و باید ده بار دستور پرینت رو بنویسید تازه این یک دستور سادست شکا فکر کنید بخواید چندین دستور پیچیده رو به تعداد زیاد تکرار کنید اینجاست که اهمیت حلقه ها مشخص میشه خب دیگه میرم سراغ حلقه ها 


قبل گفتن حلقه ها باید بگم که پایتون برای تعیین محدوده ها برخلاف زبانهای خانواده ی سی که از اکولاد استفاده میکنند و از دندانه ها استفاده میکنه بذارید با یه مثال توضیح بدم مثلا حلقه ی وایل به صورت زیر نوشته میشه
while a<b:
    print('It's my while loop')
و اگر دستورات ادامه داشته باشه مثلا بیش از یک دستور داشته باشیم تمامی دستورات دقیقا زیر دستور پرینت نوشته میشند خب بذارید در مورد وایل توضیح بدم دندانه ها رو جلوتر که بریم بیشتر متوجه میشید برای نوشتن حلقه ی وایل از کلمه ی کلیدی
while
استفاده شده و بعدش عبارت
a<b
نوشته شده که درواقع یک عبارت منطقی هست که وقتی ارزیابی میشه بجاش یا عبارت درست قرار میگیره یا عبارت غلط که در موردش زمان معرفی متغیر های بولین توی جلسه ی اول گفتم به هر حال شرط شما اونجا قرار میگیره و بعدش باید : بگذارید در بیشتر محیط های برنامه نویسی پایتون بعد گذاشتن : وقتی اینتر میزنید به طور پیشفرض براتون فاصله رو رعایت میکنه ولی اگر توی نوتپد یا جایی کد میزنید که براتون فاصله نگذاشت بدونید باید به اندازه ی چهارتا اسپیس از اول حلقتون فاصله داشته باشید و بقیه ی دستورات هم دقیقا زیر هم نوشته میشند حلقه ی وایل برای مواقعی به کار میره که شما دقیقا نمیدونید چند بار نیاز به تکرار دارید و میخواید به ازای برقرار بودن یه شرط حلقه تکرار بشه خب بذارید همون مثال بالا رو به حلقه ی وایل بنویسیم
MyList=List(range(10))
counter=0
while counter<10:
    print('hello player'+str(MyList[counter]))
    counter += 1
خب دوستان اول در مورد  += بگم این یعنی متغیرم رو بعلاوه ی خودش و عدد مقابل کن یعنی وقتی مینونیسیم
counter += 1
انگار نوشتیم
counter = counter+ 1
و به همین ترتیب داریم
(*= , /= , -=)
خب حالا با این وایل که نوشتیم برای هر بازیکن یک خط چاپ میشه دیگه بیشتر توضیح نمیدم و اینو بگم که جایی مثل اینجا بهتره از فور استفاده کنیم الان فور رو توضیح میدم و وقتی خودتون یکم کار کنید باهاش یاد میگیریدش
for
این حلقه رو به صورت زیر مینویسیم مثلا برای مثال بالا
for x in range(10):
    print('hello player'+str(MyList[x]))
اینجا داریم میگیم برای عنصر های درون رنج صفر تا ده برامون دستور رو تکرار کنه یعنی بار اول که حلقه اجرا میشه عنصر اول یعنی صفر توی ایکس قرار میگیره و بار دوم 1 و الی اخر
خب میبینید چقدر راحته
اینم از حلقه ها فعلا حلقه ی دیگه ای یادم نمیاد اگر اومد خبرتون میکنم (0-0)
راستی یه چیز دیگه هم بگم همینجا این که شاید شما بخواید از کاربری که برنامه رو اجرا میکنه عدد یا کلا متغیری رو بگیرید میتونید برای این منظور از تابع اینپوت استفاده کنید طرز استفادش اینطوریه
MyInputVar = input('lotfan yek add vared konid')
نکته ی لازم به ذکر اینه که این تابع توی پایتون 3 با بالا هرچیزی که میگیره رو به فرمت استرینگ میگیره و اگر شما بخواید به عنوان نوع دیگه ای ازش استفاده کنید باید با توابعی که اموزش دادم تبدیلش کنید مثلا عکس زیر رو ببینید