سلام دوستان
بهنام صباغی هستم در خدمتتون هستم با جلسه ی دوم از اموزش مقدماتی پایتون
#Variable_in_python
خب توی این جلسه قصد دارم متغیر ها و انواع داده ای رو معرفی کنم
انواع داده توی پایتون نیاز به تعیین کردن ندارند این اصلا به این معنی نیست که انواع توش وجود نداره معنیش اینه که خود پایتون باشعوره میفهمه نوع داده ی ما چیه و تمام داده های معمول که توی زبان های برنامه نویسی دیگه هستند رو پشیبانی میکنه خببه مثال های زید دقت کنید تا هم با طرز تعریف متغیر ها توی پایتون اشنا بشید هم با انواع متغیر ها تا بعدش تفاوت این متغیر ها توی پایتون و بقیه زبان های برنامه نویسی رو بهتون بگم

ادامه اموزش در ادامه مطالب

MyIntVar=65
این نوع عدد صحیحه یعنی من یه متغیر از نوع صحیح یا همون اینت تعریف کردم و مقدارش رو برابر65 قرار دادم اسم متغیر من هم MyIntVar هست تفاوت اینت توی پایتون و دیگر زبان های برنامه نویسی مانند سی و سیپلاس اینه که اینت توی پایتون 4 بایت نیست یعنی کلا محدودیت نداره بذارید واضح تر بگم مثلا توی سی پلاس پلاس بزرگترین عددی که میشه توی یک متغیر اینت ذخیره کرد عدد 2،147،483،647 است ولی در پایتون من شخصا توی یک پورژه یک عدد 2 ملیون رقمی رو توی اینت ذخیره کردم خب نوع دوم
MyFloatVar= 89.46
این نوع داده ی اعشاریه
MyStringVar='behnam sabaghi'
یک نکنه ی دیگه برای دوستانی که قبلا زبانی مثل سی یا سیپلاس کار کردند توی پایتون فرقی نمیکنه برای ایجاد نوع رشته یا همون استرینگ از کوتیشن ( ' ) یا از دابل کوتیشن ( " )استفاده کنید و باز هم بر خلاف سی پلاس پلاس نیازی نیست کتابخانه ای رو به برنامتون اضافه کنید
MyBoolVar=True or MyBoolVar=False
اینم نوع داده ای منطقیه
این انواع داده ای که توی بیشتر زبان ها هست حالا بریم سرغ انواعی که توی بقیه زبان های به طور عدی وجود نداره مثلا نوع لیست
MyList=[ 1, 'behnam' , 6.7 , 8745 , True]
برای دسترسی به عناصر لیست راه های مختلفی هست من یکیش که متعارف تره رو معرفی میکنم با استفاده از کروشه [] مثلا برای دسترسی به دومین عنصر لیستم که متغیر رشته ای behnam توش ذخیره شده باید بنویسم
print(MyList[1])
نکتش اینه که شماره ها از یک شروع نمیشند و از صفر انجام میشند مثلا توی بالا برای دسترسی به عنصر دوم از ایندکس 1 استفاده کردم که در واقع دومین عنصر  رو بهم میده راستی تا یادم نرفته این در مورد رشته ها هم صادقه یعنی مثلا توی اون رشته ای که بالا تعریف کردم اگر حرف m  رو بخوام باید بنویسم
print(MyStringVar[5])
خب برای اضافه کردن یک عنصر به لیست از تابع append استفاده میشه مثلا من میخوام عدد 1374 رو به لیستم اضافه کنم باید به صورت زیر عمل کنم
MyList.append(1374)
و اینطوری این عدد به انتهای لیستم اضافه میشه و اما یک راع دیگه برای این که هرکجای لیستم دوست دارم بذارم عددم رو اینه که از تابع insert استفاده کنم
MyList.insert(3, 'ali')
این دستور توی چهارمین عنصر لیستم رشته رو قرار میده و بقیه که بعد اون هستند رو شیفت میده یکی جلو تر و کلی تابع دیگه هم هست که میتونید توی منابعی که توی کانال گذاشته شده پیدا کنید یادتون باشه هدف من اموزش کامل پایتون نیتس فقط راه انداختن شما توی برنامه نویسی با پایتونه
نوع دیگه ای که هست دیکشنری هست که با اکولاد ایجاد میشه
MyDict={ 1:'ali',2: 54, 'a': 'behnam'}
دسترسی به عناصر هم با همون کروشه انجام میشه مثلا برای این که به behnam دسترسی داشته باشم میتونم بنویسم
print(MyDict['a'])
برای این که یه عضو جدید توی دیکشنری ایجاد کنیم میشه اینطوری عمل کرد
MyDict['AddedItem']='My string '


یه نوع دیگه داریم به اسم tuple
MyTuple=(45 , 56 ,87)
یه نکته ی کوچیک این که tuple باید حد اقل یه ( , ) داشته باشه یعنی مثلا
MyVar=(54)
تاپل نیست و اینته اگر بخواید تاپل بشه باید اینطوری ینویسید
MyVar=(54 ,)
یه تابع هم معرفی میکنم برای این که بفهمید نوع هر شیء در پایتون چیه (شیء رو بعدا توضیح میدم در اینجا منظورم همون متغیر هامون هستند) تابع کاربردی type مثلا بای متغیری که در بالا تعریف کردم اینطور استفاده میشه
print(type(MyVar))
و مقداری که بر میگردونه هست
<class 'tuple'>
یعنی این شی یا فعلا همون متغیر از کلاس tuple هست
این که من زیاد توضیح نمیدم بخاطر اینه که خودتون یکم فکر کیند و سعی در یادگیری داشته باشید حتی توی اینترنت دنبالش بگردید و یک راه ساده ی دیگه هم که وجود داره برای راهنمایی استفاده از تابع help  هست مثلا شما برای این که در مورد نوع داده ای set یا همون مجموعه که در ادامه توضیح میدم کمک بگیرید مینیوسید
print(help(set))
بازم تکرار میکنم که برای چاپ هر چیزی از تابع print استفاده میکنیم مثلا اگر من بنویسم
help(set)
درسته این مقدار برای من برگردونده میشه ولی جایی ذخیره یا چاپ نمیشه (در مورد برگرداندن توی بحث توابع صحبت میکنم ) اگر شما عبارت بالا رو توی شل بنویسید نتیجه توی شل براتون نشون داده میشه چون شل مقادیری که برگردونده میشه رو هم براتون چاپ میکنه ولی اگر این رو تی فایل بنویسید و اجراش کنید میبینید که هیچ چیزی توی شل چاپ نمیشه کلا عادت کنید همیشه بای نشون دادن از print استفاده کنید
خب چون این قسمت خیلی طولانی شد مجموعه رو خیلی مختصر میگم و به عنوان تمرین خودتون با تابع help در موردش بیشتر بفهمید
MySet={ 1,2,3,'a'}
موفق باشید